درد دنبالچه

علت و درمان درد دنبالچه چیست

درد دنبالچه

درد دنبالچه یک درد ناتوان کننده در دنبالچه و اطراف آن تعریف می شود.

این درد به طور معمول در وضعیت نشسته ایجاد می شود و ممکن است با تغییر وضعیت بیمار به حالت ایستاده شدت یابد.حتی ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد.

بیمار ممکن است درد تیر کشنده به استخوان خاجی،مهره های کمر،باسن و ران را داشته باشد.استخوان دنبالچه بخش انتهایی ستون فقرات است که از 3 تا 5 مهره که به هم متصل شده و فیوز شده اند تشکیل شده است . قسمت شکمی این استخوان مقعر است و قسمت پشتی محدب است.

قسمت جلویی دنبالچه محل اتصال رباط ها و عضلاتی است که برای عملکرد کف لگن نقش مهمی دارند.دنبالچه موقعیت مقعر را حفظ می کند.ماهیچه سرینی بزرگ به قسمت خلفی دنبالچه متصل می شود.ضعف عضلات یا آسیب دیدن عضلات یا رباط ها منجر به موقعیت غیر طبیعی دنبالچه می شود.

شیوع این آسیب در خانمها 5 برابر بیشتر از مردان ست،که به علت افزایش فشار حین زایمان و بارداری است.همچنین این درد می تواند ناشی از آسیب مهره کمری خارجی ،آسیب مستقیم یا فشار زیاد باشد.انحراف مادرزادی در این استخوان می تواند باعث ایجاد درد د نشستن طولانی مدت شود.

درد دنبالچه به دو دسته طبقع بندی می شود،1:پس از ضربه و آسیب 2ایدو پاتیک(بدون دلیل مشخص)

درد دنبالچه بعد از ضربه ممکن است بدلیل افتادن روی باسن و لگن باشد یا زایمان های دشوار.

کوکسیگودینا را می توان با معاینه فیزیکی تشخیص داد.حالت نشسته ممکن است بسیار دردناک باشدو بیمار ممکن است در حالت نشسته وزن خود را به روی یک باسن بیندازدتا وزن روی این استخوان برداشته شودتا درد به حداقل برسد.اگر بیمار درد منتشر شده به سمت مهره های کمری داشته باشدبا حرکات کمر،درد افزایش می یابد.برای برخی بیماران سرفه نیز دردناک است و ممکن است خانم ها در عادت ماهیانه درد داشته باشند .

به بیماران با درد دنبالچه توصیه میشود که از عوامل تحریک کننده درد جلوگیری کنند. درمان اولیه استفاده از یک بالش دونات شکل هنگام نشستن های طولانی مدت است که باعث کاهش فشار موضعی می شود.درمان دیگر برای از بین بردن درد انجام متدهای مختلف فیزیوتراپی شامل جا انداختن استخوان ماساژ،الکترو تراپی و انجام ورزش ها با توجه به دستور و برنامه درمانی فیزیوتراپیست است تا فشار بر روی عضلات کاهش یابد و عضلات ضعیف تقویت شوند.

فیزیوتراپی نقش قابل توجهی در کاهش درد دنبالچه داردچون فرد می تواند به راحتی به فعالیت های روزانه و شغل خود بازگردد.