دلایل گردن درد ناشی از چیست و راههای درمان خانگی آن کدام است؟

درد گردن یکی از مشکلات اساسی است که همه ما حداقل یک‌بار در طول عمر خود به این معضل دچار شده‌ایم عضلات گردن معمولاً به دلیل حرکات بد و نامناسب دچار آسیب و درد می‌شود.

گردن شامل مهره‌هایی از ستون فقرات است که بین تنه و سر قرار دارد. پایداری گردن به علت شکل مهره‌ها و لیگامانها و عضلات اطراف آن تأمین می‌شود. گردن در جهات مختلف حرکت می‌کند و وزن سر را که بین 4.5 تا 9 کیلو وزن دارد را تحمل می‌کند. گردن توسط یک ستون از هفت استخوان کوچک پشتیبانی می‌کند و به‌وسیله 32 عضله‌ی پیچیده نگهداری می‌شود. گردن درد بیماری وخیمی است که باعث می‌شود نتوانید کارهای روزمره خود را به‌راحتی انجام دهید. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی شما در گردن می‌شود و همچنین منبع درد در شانه، بازو یا دست می‌باشد.

علل درد گردن:

درد گردن می‌تواند به علت مشکلاتی در هرکدام از قسمت تشکیل‌دهنده آن اتفاق بیفتد و گاهی مشکلات گردن باعث درد در قسمت‌های غیر ناحیه گردن شوند و شما آن درد را کاملاً نامرتبط با عضلات گردن بدانند. علل گردن درد می‌تواند ناشی از رانندگی نامناسب، استفاده طولانی‌مدت از گوشی موبایل، حالت بد گردن در هنگام خواب، پوکی استخوان، تصادفات جاده‌ای، آسیب‌های ورزشی و مشاغل سخت، فتق دیسک گردن، آرتروز ستون فقرات، عضلات و بیماری‌های روماتیسمی، باشد.

علائم گردن درد:

دردهایی که با نگه‌داشتن سر در یک پوزیشن ثابت به مدت طولانی بدتر می‌شود (مثل زمان رانندگی یا زمان استفاده از کامپیوتر)

*سفتی و اسپاسم عضلات

*ناتوانی در تکان دادن سر

*سوزش کلی در گردن

*درد تیز و شدید در یک ناحیه

*سخت شدن چرخش گردن

*ناتوانی در بلند کردن اجسام

*سستی و ضعف در عضلات گردن

*نارسایی روده

*ضعف و بی‌حسی در بازو و دست

*عدم کنترل ادرار و مدفوع

شاید شما هم متوجه شده باشید که برخی از این علائم به‌هیچ‌وجه مربوط به گردن نیستند اما دقت داشته باشید که این‌گونه دردها معمولاً تمامی نقاط بدن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. از دلایلی که می‌تواند منجر به گردن درد شود می‌توان به کمبود تغذیه، فشارهای عصبی، اسپوندیلوز و فیبر میالژیا اشاره کرد؛ اما اگر این درد گردن ناشی از گرفتگی عضلات گردن باشد ما با چندراه حل ساده به شما کمک خواهیم کرد تا از دست این درد نفس‌گیر و عاجز کننده خلاص شوید.

روش‌های خانگی درمان گردن درد

شاید تصور کنید که دردهای گردن که مختص این ناحیه هستند با درمان‌های خانگی بهتر نخواهند شد و به‌طورقطع نیاز به درمان‌های جدی دارند. دقت کنید که اکثر گرفتگی‌های عضلات گردن و دردهای آن با روش‌های زیر قابل‌درمان هستند.

فشار روی گردن را کاهش دید

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های خانگی برای درمان درد گردن این است که دراز بکشید و به عضلات اجازه دهید تاکمی خود را بازیابی کنند ولی یادتان باشد از بالشت بلند که باعث تا شدن گردن می‌شود، استفاده نکنید.

عضلات گردن خود را تقویت کنید

اگر در محیط کاری هستید یا به هر دلیل امکان دراز کشیدن ندارید کمی به سمت جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی میز بگذارید. سرتان را صاف در مرکز شانه‌ها قرار داده و پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید؛ از کف دست برای مقاومت در برابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید.

_موقع تماشای تلویزیون، شانه‌هایتان را عقب بکشید. قوس کمر خود را حفظ کنید .سعی کنید گردن و بدن هم‌تراز هم باشند.چانه خود را به آرام به پایین حرکت دهید (غبغب ایجاد کنید)و چند ثانیه نگه‌دارید.بعد آرام سر را شل کنید و بالا بیاورید کمی استراحت دهید و مجدد این کار را انجام دهید در طول روز می‌توانید چندین بار این کار را تکرار کنید،اصطلاحاً به این کار چین تاک گویند.

ریلکس کنید

گردن با ساختار پیچیده و طیف وسیعی از تحرک در برابر فشار و استرس بسیار آسیب‌پذیر است. استرس احساسی می‌تواند باعث بروز تنش عضلانی شود عوامل شایع استرس خود را شنایی کنید و درصدد راه‌های کاهش آن‌ها باشید. با روش‌های ساده‌ای مثل تنفس شکمی، آهنگ‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش و تکنیک‌های آرام‌سازی مثل یوگا و ورزش می‌توانید به آرامشی نسبی برسید.

ماساژ دهید

یکی دیگر از روش‌های ساده درمان خانگی ماساژ است. با استفاده از لوسیون و روغن‌های گیاهی شانه و گردن خود را با انگشتان دست و به‌صورت فشاری ملایم، دایره‌وار به مدت 10-15 دقیقه مالش دهید. همچنین عضلات گردن را با چرخاندن آرام گردن به سمت راست و چپ و نیز به سمت بالا و پایین تحت کشش قرار دهید.

وزن خود را کنترل کنید

داشتن اضافه‌وزن تمام عضلاتت بدن ازجمله گردن را تحت‌فشار قرار می‌دهد. برای درمان درد گردن بدن خود را روی فرم قرار دهید هرچقدر به لحاظ بدنی قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشید احتمال درد گردن شما پایین‌تر خواهد بود.

شنا کنید

یکی از راه‌های درمان و تقویت عضلات گردن و کمر شنا می‌باشد و به علت سبک شدن وزن بدن‌درد آب می‌تواند عضلات را در وضعیت بی‌وزنی قرارداد و برای تسکین آن بهره برد.

کیسه یخ

شما می‌توانید از کیسه‌های یخ به‌عنوان یکی از راحت‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌ها را برای کاهش درد و التهاب خود استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است که مقداری یخ خورد شده را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه روی ناحیه درد نگه‌دارید. در طی شبانه‌روز این عمل را سه بار تکرار کنید.

گرم‌کنید

گرما باعث افزایش گردش خون می‌شود و برای سفتی و اسپاسم عضلات مفید است. یک حوله مرطوب، یک بطری آب گرم یا دوش آب گرم در تسریع این معضل می‌تواند کارساز باشد، فقط دقت داشته باشید که گرما دادن این ناحیه درد مدت طولانی می‌تواند علائم را تشدید کند و باعث درد بیشتر گردد.

استفاده از پشتی کمری(ساپورت کمری)

اگر مداوم درد حالت نشسته قرار دارید می‌توانید از پشتی کمری طبی استفاده کنید .این کالای سبک به‌راحتی قابل‌حمل است و شما در هنگام رانندگی ، موقع تماشای تلویزیون و یا پشت میز کارتان می‌توانید از ا ن استفاده کنید و به‌راحتی قوس کمر خود را بپوشانید و آن را هم‌تراز با گردن قرار دهید تا میزان سطح درد شما کاهش یابد. این کالا که قطر آن حداقل پانزده سانتیمتر است در کالا پزشکی‌های سطح شهر قابل‌دسترس هستند.

اگر درد گردن شما ناشی از اسپاسم و گرفتگی عضلات نباشد می‌توان گفت که وجود درد در ناحیه گردن می‌تواند ناشی از یک بیماری یا یک مشکل جدی باشد،به‌گونه‌ای که اگر علائم گردن درد بیش از یک هفته ادامه یابد باید به پزشک مراجعه کرد.از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*گردن دردهای شدید و بدون علت

*احساس وجود غده در گردن

*تورم غدد

*مشکل تنفسی

*حالت تهوع

*مورمور شدن دست‌ها

*ناتوانی درحرکت دادن بازو و دستان

*اختلال عملکرد روده یا مثانه

به‌طور خلاصه…

در اکثر اوقات درد گردن خیلی جدی نیست و پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما در بعضی از موارد، گردن درد می‌تواند نشانه یک صدمه جدی یا بیماری باشد. در چنین مواقع گردن درد می‌تواند نشانه یک بیماری مثل دیسک گردن یا ساییدگی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی و حتی تومورها و سرطان  باشد در این حالت سریع به پزشک مراجعه کنید . درصورتی‌که علت درد گردن گرفتگی عضلات یا دیسک گردن یا ساییدگی مهره‌های گردن یا تنگی کانال نخاعی باشد استفاده از دارو مسکن و شل کننده‌های عضلانی، استراحت نسبی، تزریق کورتیکو استروئیدها ازجمله مواردی هستند که برای کاهش درد به‌طور موقت توسط پزشک تجویز می‌شوند و می‌بایست به‌طور مرتب از آن‌ها استفاده شود و امیدوارم دردتان با مصرف داروهای ضدالتهاب که توسط پزشکان تجویز می‌شود ظرف دو هفته کاهش پیدا کند در غیر این صورت  اگر دردتان با تجویز دارو و استراحت کاهش پیدا نکرد در چنین مواقعی فیزیوتراپی به کاهش درد شما کمک بسیاری خواهد کرد.در فیزیوتراپی از تحریک الکتریکی و کیسه آب گرم یا سرد و درمان‌های دستی و ورزش‌درمانی و لیزرهای پیشرفته برای گردن درد استفاده می‌شود.اگر تجویز پزشک و درمان‌های فیزیوتراپی  را جدی بگیرید، گردن درد شما در بیشتر مواقع (بیش از نود درصد مواقع) بدون عمل جراحی درمان خواهد شد .