نکروز آواسکولار (مرگ سلول سر استخوان ران)

سر استخوان ران یا قسمت توپی شکل مفصل ران خون کمتری دریافت می‌کند و ازآنجایی‌که استخوان بافت زنده است هنگامی‌که این خون به‌اندازه کافی کاهش یابد، استخوان می‌میرد و اصطلاحا سیاه می‌شود.پس از مرگ استخوان ران، سر استخوان ران فرو می‌رود و اگر این آسیب شدید باشد کل مفصل دچار مشکل می‌شود.

نکروز آواسکولار (مرگ سلول استخوان)

یک بیماری است که استخوان‌های بلند را درگیر می‌کند. بخصوص سر استخوان ران.

نکروز آواسکولار به‌طور عمده در افراد 20- 50 سال دیده می‌شود.

به‌طورکلی هرچه سلامت شما بیشتر باشد خطر ابتلا به نکروز آواسکولار کمتر است.

معمولاً این مسئله ثانویه به یک بیماری یا آسیب قبلی مربوط می‌شود.

چه عواملی باعث نکروز آواسکولار سر استخوان ران می‌شود؟

نکروز آواسکولار می‌تواند درنتیجه یک آسیب و تروما یا حتی بدون آسیب ایجاد شود.

آسیب:

دررفتگی استخوان ران در مفصل لگن می‌تواند منجر به بروز آسیب نکروز آواسکولار شود. تا 20 درصد افرادی که دچار دررفتگی مفصل ران می‌شوند نکروز آواسکولار را نشان می‌دهد.

بدون آسیب یا غیر تروماتیک:

-استفاده بیش‌ازحد از الکل

- استفاده طولانی‌مدت از کورتیکو آستروئید

-لخته شدن خون

-هرگونه آسیب به شریان‌های مفصل استخوان ران

-دیابت

-ایدز

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی

-فشارخون

-بیماری سلول داسی شکل

- پانکراتیت

-بیماری‌های خودایمنی

-واسکولیت

- بیماری کیسون

- بیماری گوشه

علائم نکروز آواسکولار

این آسیب به‌تدریج شروع می‌شود. نسبتاً بدون علامت شروع می‌شود. اما با پیشرفت آن، درد بیشتر می‌شود. دامنه حرکتی محدود ران به‌صورت فعال و غیرفعال (اکتیو و پسیو) که علامت اصلی این آسیب است و درد به پایین پا هم کشیده می‌شود.

نکروز آواسکولار با توجه به درد عمومی در مفصل ران، می‌تواند ابتدا خود را آشکار نکند؛ بنابراین مهم است پزشک معالج شما تاریخچه شما را به‌صورت جزئی ثبت کند، یک معاینه دقیق انجام دهد تا مشخص شود که نکروز آواسکولار علت اصلی درد شماست یا خیر؟

نکروز آواسکولار چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ام‌آر‌آی در تشخیص دقیق بسیار کمک‌کننده است.

درمان

فیزیوتراپیست در جلسه اول درمانی، سطح درد شما را ارزیابی می‌کند و سطح تحرک در مفصل و توانایی انجام کارها را ارزیابی می‌کند و سپس اهداف عملکردی از این ارزیابی تعیین می‌شود. هنگامی‌که فیزیوتراپیست نیاز ببیند، عصا، کراچ و حتی ویلچر را تجویز می‌کند. کاهش میزان تحمل وزن در مراحل اولیه باعث می‌شود استخوان بهبود پیدا کند. فیزیوتراپیست ممکن است برای شماmobilization  انجام دهد که تورم در مفصل کاهش پیدا کند و خون‌رسانی بهبود یابد.

برنامه تقویتی برای تقویت عضلات اطراف مفصل توصیه می‌شود. تقویت عضلات به حفاظت از مفصل ران کمک می‌کند و به افزایش گردش خون کمک می‌کند، استفاده از گرما نیز باعث بهبود گردش خون در آن ناحیه می‌شود.

تحریکات الکتریکی موجود در کلینیک فیزیوتراپی به بهبود رشد استخوان کمک می‌کند و برنامه آب‌درمانی نیز باعث افزایش گردش خون و کاهش تحمل وزن بروی استخوان ران می‌شود و از این طریق به ترمیم استخوان کمک می‌کند و در این شرایط تحمل وزنی وجود ندارد که درد اطراف آن ناحیه را تشدید کند.

در صورت تعویض مفصل، فیزوتراپیست درمان‌هایی را برای برگرداندن دامنه حرکتی مفصل ران انجام و برنامه تقویتی تجویز می‌شود که تقویت عضلات مرکزی و پشت برای ثبات این مفصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکروز آواسکولار بیماری است که استخوان‌های بلند را بخصوص سر استخوان ران را درگیر می‌کند. ازآنجایی‌که استخوان بافت زنده است کاهش خون‌رسانی باعث مرگ سلول‌ها می‌شود. به‌طور عمده در سن 20 تا 50 سالگی دیده می‌شود.

این آسیب در ابتدا بدون علامت است و با پیشرفت آن درد ظاهر می‌شود.

ام‌آر‌‌آی در تشخیص این بیماری کمک می‌کند

درمان

فیزیوتراپیست با آب‌درمانی – گرما درمانی الکتروتراپی – درمان دستی و ورزش‌های تقویتی می‌تواند این عارضه را تقویت و بهبود نماید و

در صورت جراحی، درمان‌هایی برای برگردان دامنه حرکتی و ورزش‌های تقویتی تجویز می‌شود.