بورسیت آرنج (بورسیت اولکرانون)

علت شایع بورسیت اواکرانون، تروما است؛ یعنی حالتی که فرد بر روی آرنج زمین می‌خورد و یا آرنج به سطح سفت یا سخت برخورد می‌کند.

بورسیت آرنج (بورسیت اولکرانون)

یک کیسه نازک حاوی کمی مایع در قسمت پشت مفصل آرنج بین استخوان اواکرانون و پوست وجود دارد که بورس نامیده می‌شود به‌طورمعمول این کیسه تنها مقداری مایع در آن وجود دارد و به‌عنوان بالشتک برای نوک آرنج عمل می‌کند. با این‌ حال زمانی که بورس تحریک یا ملتهب شود با مایع اضافی پر می‌شود و متورم می‌گردد. این حالت را بورسیت آرنج اواکرانون میگویند.

تروما ممکن است در حین ورزش اتفاق بیفتد که اغلب در ورزش‌هایی مثل فوتبال، هاکی، بسکتبال، والیبال و غیره گزارش می‌شود.

این بورسیت همچنین در افرادی که برای بلندمدت آرنج خود را روی سطح سفتی قرار می‌دهند، اتفاق می‌افتد.

(مثل زمانی که فرد آرنج خود را در هنگام کار با لب تاب روی زمین می‌گذارد)

به این بورسیت آرنج دانش آموزان میگویند.

علاوه بر کارمندان و دانش‌آموزان مشاغل دیگری مثل باغبان‌ها –لوله‌کش‌ها-معدنچیان- تعمیرکاران ماشین نیز دچار این عارضه می‌شوند.

علاوه بر این، افرادی که دچار بیماری نقرس و آرتریت روماتوئید هستند، درصد ابتلا به این عارضه بالاتری دارند.

علائم این بیماری کدام است؟

علائم اولیه این بورسیت اغلب تورم است که در قسمت پشت آرنج ایجاد می‌شود.

درد : با فشار مستقیم روی آرنج درد ایجاد می‌شود دقیقاً مثل زمانی که آرنج روی سطحی سفت و سختی فرود آمده. گاهی با خم شدن آرنج درد ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است فرد بدون احساس درد فقط تورم دارند.

قرمزی و گرما: گاهی این بورس می‌توانند عفونی شود. علائمی مثل گرم شدن و قرمز شدن پوست و گاها تب همراه است

درمان اواکرانون:

اگر بورس اواکرانون عفونی نشده باشد درمان می‌تواند پرهیز از انجام فعالیت‌هایی باشد که باعث ایجاد فشار مستقیم روی آرنج می‌شود.

توصیه می‌شود که افراد از بانداژ استفاده کنند و کمپرس سر به مدت 15-20 دقیقه دو الی سه مرتبه در روز استفاده کنند.

همچنین استفاده از بالشتک‌های کوچک در پشت آرنج که میزان فشار و ضربات مکرر را کم کند. می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

با مراجعه به پزشک و تجویز داروهای ضدالتهاب و یا تزریق می‌توانید تا حدودی از درد این عارضه بکاهید.

درمان فیزیوتراپی:

ارزیابی فیزیوتراپیست درد درمان بورس اواکرانون اهمیت بسیاری دارد. در بورسیت که به علت تروما ایجادشده است فیزیوتراپیست میزان آسیب به بورس و بافت‌های اطراف ا را ارزیابی می‌کند و از تکنیک‌های درمانی برای کاهش درد و تورم و بهبود و ترمیم بورس استفاده می‌کند تا فرد بتواند سریع‌تر به فعالیت خود ادامه دهد.

در بورسیت اواکرانون که به‌صورت فرض ایجادشده است فیزیوتراپیست علت را پیداکرده و درمان‌هایی برای تحریک ترمیم بورس، کاهش درد و تورم انجام می‌دهد. لیزر درمانی برای درمان این عارضه بسیار مؤثر و کاربردی است.