سکته مغزی چیست و علائم آن کدم است و چند نوع دارد؟

سکته مغزی چیست و علائم  آن کدم است و چند نوع دارد؟
سکته مغزی زمانی اتفاق می¬افتد که جریان خون به بخشی از مغز با انسداد رگ¬ها یا پارگی رگ متوقف می¬شود. سکته مغزی علائم مهمی دارد که باید از آنها آگاه باشید و مراقب آنها باشید.

سکته مغزی زمانی اتفاق می­افتد که جریان خون به بخشی از مغز با انسداد رگ­ها یا پارگی رگ متوقف می­شود. سکته مغزی علائم مهمی دارد که باید از آنها آگاه باشید و مراقب آنها باشید.

در سکته مغزی اگر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و هرچه سریع­تر تحت درمان پزشکی و فیزوتراپی قرار بگیرید، پیش اگهی بهتر است. زیرا اگر مدت زیادی از سکته مغزی درمان نشده بگذرد، می­تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود.

انواع سکته مغزی:

دو نوع سکته مغزی وجود دارد: سکته مغزی ایسکمیک در اثر انسداد ایجاد می­شود و سکته خونریزی دهنده در اثر پارگی­ رگ خونی ایجاد می­شود. هر دو نوع سکته مغزی بخشی از مغز را از خون و اکسیژن محروم می­کند و باعث مرگ سلول­های مغزی می­شود.

سکته مغزی ایسکمیک:

این نوع سکته مغزی شایع است و هنگامی رخ می­دهد که لخته خون رگ خونی را مسدود می­کند و از رسیدن خون و اکسیژن به بخشی از مغز جلوگیری می­کند .

دو راه وجود دارد که اتفاق می­افتد.

یک راه سکته آمبولیک است که وقتی لخته در جای دیگر از بدن ایجاد می­شود و در رگ خونی مغز قرار می­گیرد، رخ می­دهد. راه دیگر سکته تروموتیک است که وقتی تشکیل می­شود، یک لخته در رگ خونی مغز ایجاد می­شود.

سکته خونریزی دهنده :

زمانی اتفاق می­افتد که رگ خونی پاره شود یا خونریزی بکند و سپس از رسیدن خون به بخشی از مغز جلوگیری می­کند. خونریزی ممکن است در هر رگ خونی مغز رخ دهد یا ممکن است در غشای اطراف مغز ایجاد شود.

علائم سکته مغزی:

هر چه سرریع­تر بتوانید سکته مغزی را تشخیص  درمان کنید، پیش اگهی بهتر خواهد بود. به همین دلیل، درک و شناخت علائم سکته مغزی مهم است.

*نداشتن تعادل و هماهنگی در بدن

*مشکل راه رفتن

*سردرد ناگهانی به خصوص همراه با تهوع و یا سرگیجه

*تاری دید یا دو بینی

*اختلال در گفتار

*عدم درک درست از حرفهای دیگران

*بی­حسی یا فلجی در صورت، پا، دست یا یک سمت بدن

علائم سکته مغزی بسته به فرد متفاوت است. علائم معمولا ناگهانی ظاهر             می­شوند، حتی اگرخیلی شدید نباشید ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

تشخیص :

با معاینه فیزیکی، آزمایش خون، سیتی اسکن، سونوگرافی، آنژیوگرام، اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام، کاروتید

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی :

به محض بازیابی اکسیژن به مغز شما پس از سکته مغزی، بدن و مغز شما روند بهبودی از آسیب مغزی و از دست دادن عملکرد عضلات را اغاز می­کند. توانبخشی و فیزیوتراپی پس از سکته مغزی قسمت عظیمی از این روند بهبودی است و اغلب از 24 ساعت پس از سکته مغزی شروع می­شود.

فیزیوتراپیست توانا قادر است  عضلات و اعصاب آسیب دیده را تحریک کند تا گردش خون را حفظ کرده و از سفتی آن جلوگیری کند سپس با یادگیری حرکات اساسی عضلات، بیماران را در مراحل بهبود سکته مغزی راهنمایی کند.