آیا شما آرتروز گردن دارید و از درد گردن عاجز شده اید؟

آیا شما آرتروز گردن  دارید و از درد گردن عاجز شده اید؟

آرتروز گردن یا اسپوندبلوزیس گردن

اسپوندبلوزیس گردن یک بیماری شایع و مرتبط به سن است که بر مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات گردنی، تأثیر می‌گذارد. همچنین به‌عنوان آرتروز گردن شناخته می‌شود.

آرتروز گردن از ساییدگی غضروف و استخوان ایجاد می‌شود. اگرچه عمدتاً نتیجه سن فرد است اما می‌توان توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود. طبق برخی مطالعات، آرتروز گردن در افراد بالای 60 سال وجود دارد.

برخی از افراد هرگز علائم آرتروز گردن را تجربه نمی‌کنند اما در برخی از افراد می‌تواند باعث احساس درد و سفتی به‌صورت مزمن و شدید باشد.

بااین‌حال بسیاری از افراد که به آن مبتلا هستند، قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره هستند.

علل آرتروز گردن:

*زائده استخوانی                                *آسیب و تروما

*از دست دادن آب دیسک                    *فتق دیسک

*سفتی رباط                                    *حرکات تکراری

*انجام کارها در وضعیت خمیده

عوامل خطرناک برای این بیماری:

بزرگ‌ترین عامل خطر اسپوندبلوزیس، افزایش سن است. این آسیب اغلب درنتیجه تغییر در مفاصل گردن یا افزایش سن ایجاد می‌شود. فتق دیسک، کاهش آب دیسک، خارهای استخوانی درنتیجه افزایش سن ایجاد می‌شود.

*آسیب گردن                             *سیگار کشیدن

*داشتن اضافه‌وزن و عدم فعالیت       * بعضی از مشاغل خاص

به گردن فشار زیاد وارد می‌کند.

اگر گردن خود را برای مدت طولانی در وضعیت ناخوشایند نگه‌دارید یا حرکات گردنی را در طول روز تکرار کنید.

*استرس‌های مکرر

*فاکتورهای ژنتیکی (سابقه فامیلی آرتروز گردن)

همگی از عوامل خطرناکی هستند که در آرتروز گردن مؤثر خواهند بود.

علائم:

بیشتر افراد مبتلابه آرتروز گردن، علائم قابل‌توجهی ندارند. در صورت بروز علائم ممکن است از خفیف باشد تا شدید و ممکن است به‌تدریج ایجاد شود یا به‌طور ناگهانی بروز کند.

یکی از علائم رایج، درد در اطراف کتف است. برخی از درد در ناحیه بازو و انگشتان شکایت دارند. علائم ممکن است در زمان نشستن، ایستادن، سرفه یا عطسه کردن و یا حتی زمانی که سر به عقب برمی‌گردد افزایش یابد.

یکی از علائم رایج دیگر این بیماری، ضعف عضلانی است. ضعف عضلانی، بلند کردن بازوها و محکم گرفتن اجسام را دشوار می‌کند. احساس سفتی در گردن که ممکن است بدتر شود، سردردهایی که بیشتر در پشت سر ایجاد می‌شود، گزگز یا بی‌حسی که عمدتاً روی شانه‌ها و بازوها تأثیر می‌گذارد.

اما دراین‌بین علائمی هستند که کمتر اتفاق می‌افتند و بسیار شایع نمی‌باشند مثل:

از دست دادن تعادل یا از دست دادن کنترل مثانه یا روده است. این علائم نیاز به مراجعه فوری نزد پزشک است.

درمان آرتروز گردن:

درمان آرتروز بر روی کاهش درد، کاهش خطر آسیب دائمی، کمک برای داشتن یک زندگی نرمال متمرکز است. پزشکان محترم داروهای ضدالتهاب تجویز می‌کنند و فیزیوتراپیست‌ها معمولاً درمان‌های غیر جراحی را آغاز می‌کنند و تمرینات خاص ورزشی برای کاهش درد، افزایش قدرت عضلات ضعیف و کشش عضلات کوتاه شده تجویز می‌شود. در برخی موارد فیزیوتراپی شامل اصلاح پاسچر است و ممکن است ترکشن(دستگاه کشش) جهت کشش نرم و آرام مفاصل و عضلات گردن استفاده شود. درد فیزیوتراپی از نسل جدید لیزرهای پرتوان برای کاهش تورم و التهاب گردن استفاده می‌شود.

در فیزیوتراپی آفتاب از ورزش‌های پیشرفته برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شود که می‌تواند درنتیجه تأثیری فوق‌العاده درد جهت بهبودی وضعیت بیمار ایجاد کند.