اسکولیوزیا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات چیست؟و آیا درمان دارد؟ یا خیر؟

اسکولیوزیا  انحنای غیرطبیعی ستون فقرات چیست؟و آیا درمان دارد؟ یا خیر؟

اسکولیوز

اسکولیوز انحنای غیرطبیعی ستون فقرات است. شکل طبیعی ستون فقرات یک فرد شامل یک انحنا در قسمت پشت و یک انحنا در قسمت پایین کمر است. اگر ستون فقرات شما ازیک‌طرف به آن‌طرف و یا شکل S یا C خمیده باشد ممکن است دچار اسکولیوز شده باشید.

این شرایط اغلب در 7 سال اول زندگی کودک تشخیص داده می‌شود. دلایل عمده آن می‌توان مشخص کرد:

*نقص در هنگام تولد                       *ناهنجاری‌های عصبی     *شرایط ژنتیکی

انواع اسکولیوز

بزرگ‌ترین دسته اسکولیوز، اسکولیوز ایدیوپاتیک است، اصطلاحی که به مواردی گفته می‌شود که علت مشخصی ندارد. اسکولیوز ایدیوپاتیک بر اساس گروه سنی تقسیم می‌شود.

نوزاد: صفر تا سه سال

کودک: چهار تا ده سال

نوجوان: یازده تا هجده سال

بزرگ‌سالان: بالای هجده سال

اسکولیوز را می‌توان به دو صورت ساختاری یا غیر ساختاری دسته‌بندی کرد. در اسکولیوز ساختاری منحنی ستون فقرات در اثر بیماری، آسیب یا نقص مادرزادی ایجاد می‌شود و دائمی است. اسکولیوز غیر ساختاری منحنی‌های غیرموقتی است که قابل اصلاح هستند.

علائم اسکولیوز:

علائم بسته به درجه اسکولیوز متفاوت است. این علائم شایع عبارت‌اند از:

*یک تیغه شانه بالاتر از دیگری است

*لبه داخلی شانه بیش از دیگری بیرون میزند.

*لگن هم‌سطح نیست و در یک راستا قرار ندارد.

*درد پشت و کمردرد

*مشکلات تنفسی به دلیل کاهش فضا درد قفسه سینه برای ریه‌ها

*چرخش ستون فقرات به طرفین

علل این بیماری:

علت اسکولیوز اغلب قابل‌تشخیص نیست، اما دلایل رایج آن عبارت‌اند از:

*فلج مغزی، گروهی از اختلالات سیستم عصبی است که بر روی حرکت، یادگیری، شنیدن، دیدن و تفکر تأثیر می‌گذارد.

دیستروفی عضلانی، گروهی از اختلالات ژنتیکی است که منجر به ضعف عضلانی می‌شود.

*نقص مادرزادی که بر استخوان‌های نوزاد تأثیر می‌گذارد.

*آسیب‌های ستون فقرات یا عفونت‌ها

افرادی که سابقه خانوادگی اسکولیوز دارند به‌احتمال‌زیاد به این عارضه مبتلا می‌شوند. غالباً دختران شکل شدیدتری از اسکولیوز در پسران دارند.

تشخیص این بیماری:

معاینه فیزیکی ستون فقرات اولین قدمی است که فیزیوتراپیست برای دین اسکولیوز انجام می‌دهد.

همچنین ممکن است برخی آزمایش‌های تصویربرداری برای دیدن دقیق ستون فقرات توسط پزشکان تجویز شود.

درمان:

فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا یک برنامه درمانی صحیح تعیین کنید تا نتایج ماندگار برای شما ایجاد شود و از مسائل ثانویه اسکولیوز جلوگیری شود. فیزیوتراپی بر اساس عکس رادیوگرافی و وضعیت انحراف ستون فقرات، ورزش به تنهایی یا بریس برای درمان اسکولیوز به بیمار پیشنهاد می‌کند.

یکی از درمان‌ها، استفاده از بریس برای کاهش انحنای ستون فقرات به طرفین است . اگر ستون فقرات به‌طور کامل رشد نکرده باشد، مهار این مشکل می‌تواند یک روش مؤثر برای جلوگیری از تغییرات باشد.

به‌طورمعمول نوجوانان و جوانان می‌توانند از بریس استفاده کنند و این روش برای افرادی که میزان انحنای کمی داشته باشند مؤثر است و فرد در طول روز باید از بریس استفاده کند.

درمان جراحی به افرادی که میزان انحنای ستون فقرات بیش از 60 – 70 درجه است، انجام می‌شود و این در حالتی است که اسکولیوز بر سطح کیفیت زندگی فرد اثر سوء گذاشته است.

با استفاده از درمان فیزیوتراپی می‌تواند عدم تعادل عضلانی و سایر عوامل مؤثر برافزایش انحنای طرفی ستون فقرات را بهبود بخشید. فیزیوتراپی کمک می‌کند که عضلاتی که به‌صورت فرض کوتاه شده‌اند، انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کنند و عضلاتی که ضعیف یا کشیده شده‌اند، تقویت شوند.

این عدم تعادل عضلات باعث انحراف ستون فقرات به طرفین می‌شود و بر حرکت، وضعیت و عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد. رفع عدم تعادل عضلانی به‌طور قابل‌توجهی علائم درد را کاهش و از بین می‌برد.

فیزیوتراپی می‌تواند اسکولیوز و افرادی که بریس استفاده می‌کنند (یا حتی استفاده نمی‌کنند) را درمان کند.

فیزیوتراپیست فاکتورهایی مثل درجه انحراف و محل قرارگیری، سن، جنس، رشد استخوانی را برای برنامه درمانی در نظر می‌گیرد. همچنین علائم مربوط به اسکولیوز مثل کمردرد یا مشکلات تنفسی در درمان و رفع اسکولیوز در نظر گرفته می‌شود.