آیا میدانید کلسیم در عضلات یا تاندون‌های شما رسوب میکند و عوارضی را ایجاد می کند؟

آیا میدانید کلسیم در عضلات یا تاندون‌های شما رسوب میکند و عوارضی را  ایجاد می کند؟
تاندون کلسیفیک زمانی رخ می‌دهد که رسوبات کلسیم در عضلات یا تاندون‌های شما ایجاد شود. این اتفاق می‌تواند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود اما معمولاً در عضلات چرخاننده شانه (روتاتورکاف) رخ می‌دهد.

روتاتورکاف گروهی از عضلات و تاندون‌ها است که بازو را به شانه متصل می‌کند. تجمع کلسیم در این ناحیه می‌تواند دامنه حرکتی بازوی شما را محدود کرده و همچنین باعث درد و ناراحتی شود.

التهاب تاندونیت کلسیفیک شده یکی از دلایل شایع درد شانه است. اگر حرکات بالای سر مانند وزنه‌برداری یا بسکتبال یا تنیس انجام دهید، احتمالاً دچار این آسیب خواهید شد.

اگرچه درد شانه شایع‌ترین علامت است، اما تقریباً یک‌سوم از افرادی که دچار این تاندونیت هستند، هیچ علائم قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کنند. در بقیه افراد ممکن است به دلیل شدت درد فرد قادر به حرکت دادن بازو یا حتی خوابیدن نیستند. اگر احساس درد دارید، احتمالاً در جلو یا عقب شانه و در بازوی قرار دارد.

ممکن است ناگهانی بروز کند یا به‌تدریج ایجاد شود.

دلیل آن این است که رسوب کلسیم از سه مرحله عبور می‌کند. آخرین مرحله (باز جذب) دردناک‌ترین مرحله است. پس از تشکلی رسوب کلسیم، بدن شروع به جذب مجدد رسوب می‌کند.

علت این بیماری:

پزشکان مطمئن نیستند چرا بعضی از افراد به التهاب تاندونیت کلسیفیک مبتلا می‌شوند و دیگران مبتلا نمی‌شوند. عوامل زیر می‌تواند در تجمع کلسیم مؤثر باشد.

*ژنتیک                                  *رشد غیرطبیعی سلول

*فعالیت غیرطبیعی غده تیروئید    *بیماری‌های متابولیک مانند دیابت

*تولید عوامل التهابی توسط بدن

اگرچه این بیماری در افرادی که ورزش می‌کنند یا به‌طور روزمره بازوهای خود را بالا و پایین می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود، اما این تاندونیت می‌تواند هرکسی را درگیر کند. این آسیب به‌طورمعمول در بزرگ‌سالان بین 40 الی 60 سال دیده می‌شود. زنان نیز بیشتر مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

درمان این بیماری:

بیشتر موارد تاندونیت کلسیفیک، بدون جراحی قابل‌درمان است. در موارد متوسط یا شدید معمولاً به‌ نوعی از فیزیوتراپی برای کمک به بازگشت دامنه حرکتی شما نیاز است. سوزن خشک، درمان‌های دستی برای بافت نرم شانه،کینزیوتیپ ،درمان‌های الکتریکی( یونتوفروز با سرکه)برای درمان این نوع تاندونیت استفاده می‌شود. اگر تاندونیت کلسیفیک به‌ درستی تشخیص داده و سپس درمان شود، هیچ عوارض طولانی‌مدتی ایجاد نمی‌شود. بدون درمان، این آسیب می‌تواند منجر به درد طولانی‌مدت در بازو شود. در مواردی که این آسیب طولانی‌مدت و شدید باشد جراحی برای از بین بردن رسوبات کلسیم و تسکین درد شما انجام می‌شود.

تاندونیت کلسیفیک (رسوب کلسیم تاندون شانه) رسوب کلسیم درد تاندون‌های شانه زمانی ایجاد می‌شود که شما فعالیت‌هایی که دست در بالای سر قرار می‌گیرند مثل بسکتبال، وزنه‌برداری یا تنیس را انجام می‌دهید.

اگر این آسیب به‌درستی تشخیص و درمان شود عارضه طولانی‌مدتی نخواهد داشت.