سندرم عضله پیریفورمیس چیست ،علل آن کدام است و چگونه درمان می شود؟

سیاتیک معمولا به دلیل فشار یا تحریک اعصاب در ناحیه کمر ایجاد می¬شود. یک بیماری که باعث فشاربر روی آن اعصاب می¬شود، سندرم پیریفورمیس نام دارد.

سندرم عضله پیریفورمیس

درد مربوط به سیاتیک از باسن شروع می­شود و از یک یا هر دو پا پایین می‌آید. سیاتیک معمولاً به دلیل فشار یا تحریک اعصاب در ناحیه کمر ایجاد می­شود. یک بیماری که باعث فشار بر روی آن اعصاب می­شود، سندرم پیریفورمیس نام دارد.

پیریفورمیس عضله­ای است که قسمت جلویی استخوان خارجی شروع می­شود. این استخوان مثلثی بین دو استخوان ران و لگن است. عضله در سراسر عصب سیاتیک تا بالای استخوان ران گسترش می­یابد.

اسپاسم عضلانی پیریفورمیس می­تواند عصب سیاتیک را تحت‌فشار قرار دهد و علائمی را در بدن ایجاد کند که نتیجه آن سندرم پیریفورمیس است.

علائم:

*تحریک و درد عصب سیاتیک علائم اصلی سندرم پیریفورمیس است و ممکن است درد در پشت ساق پا حس شود.

*بی­حسی و سوزن سوزن شدن باسن که ممکن است تا پشت ساق پا امتداد داشته باشد.

*حساسیت عضلات باسن

*درد در هنگام نشستن که هر چه بیشتر بنشینید، بدتر می­شود.

*درد در باسن و پاها که با فعالیت بیشتر می­شود.

در موارد جدی سندرم پیریفورمیس، درد باسن و پاها می­تواند آن‌قدر شدید باشد که ناتوان‌کننده باشد. ممکن است نتوانید کارهای اساسی و روزمره مانند نشستن پشت کامپیوتر، رانندگی برای مدت‌زمانی یا کارهای خانه را انجام دهید و یا مانع راه رفتن فرد شود و فرد در راه رفتن درد شدید داشته باشد.

علت سندرم پیریفورمیس:

این عضله در فعالیت­های روزمره مثل راه رفتن، حرکات پایین‌تنه، انتقال وزن ازیک‌طرف بدن به‌طرف دیگر که در حال فعالیت است، اتفاق افتد. عضله می­تواند در اثر بی­تحرکی طولانی‌مدت یا ورزش بیش‌ازحد آسیب ببیند یا تحریک شود.

برخی از دلایل شایع سندرم پیریفورمیس عبارتند ­از:

*استفاده مکرر و زیاد در حین فعالیت­های ورزشی شدید و بیش‌ازحد

*دویدن و سایر فعالیت­های تکراری که پاها درگیر می­شوند.

*نشستن طولانی‌مدت

*بلند کردن اجسام سنگین

*بالا رفتن از پله­ها به‌صورت مداوم

*آسیب و تروما­ها نیز می­تواند به ماهیچه آسیب برساند و باعث می­شوند درد عصب سیاتیک به پایین‌تنه کشیده شود.

علل آسیب پیریفورمیس:

*چرخش ناگهانی در لگن

*سقوط بد

*ضربه مستقیم در هنگام ورزش

*تصادف وسایل نقلیه

درمان:

اگر شک دارید که دچار درد پیریفورمیس شده­اید باید در اسرع وقت به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپیست می­تواند به‌صورت کامل شما را ارزیابی کند و آسیب­دیدگی شما را به‌طور دقیق تشخیص دهد و نهایتاً یک برنامه درمانی برای شما تهیه کند.

در صدمات جدی­تر، ممکن است ام آر آی برای تائید تشخیص لازم باشد.

درمان اصلی فیزیوتراپی برای سندرم پیریفورمیس، کشش و تقویت این عضله است. روش­های درمانی دیگر شامل ماساژ، اولتراسوند برای کاهش درد و تسریع روند بهبودی است. آب‌درمانی، درمان بافت نرم توسط فیزیوتراپیست، طب سوزنی و لیزر از درمان­های مؤثر هستند.