فتق چیست و آیا نیاز به جراحی دارد؟

فتق کشاله ران باعث برآمدگی در ناحیه شرمگاه یا کشاله ران می شوند،که به نظر می رسد هنگام ایستادن یا سرفه کردن اندازه آنها افزایش می یابد. این نوع فتق ممکن است دردناک یا حساس به لمس باشد.

فتق کشانه ران زمانی ایجاد می­ شود که بافت­ های چربی یا روده در قسمت­ های ضعیف دیواره شکمی در سمت راست یا چپ بدن بیرون بزنند. در زنان و مردان این مشکل ممکن است به وجود بیاید. در این حالت یک برآمدگی و برجستگی دیده می­ شود که ممکن است در حین حرکت دردناک باشد. بسیای از افراد به دنبال درمان این نوع فتق نیستند، زیرا ممکن است کوچک باشد یا علائمی ایجاد نکند. درمان سریع پزشکی می­ تواند از برجستگی و ناراحتی و درد بیشتر جلوگیری کند.

فتق­ های کشاله ران ازنظر ظاهری بیشتر موردتوجه قرار می­ گیرند. آن‌ها باعث برآمدگی در ناحیه شرمگاه یا کشاله ران می­ شوند، که به نظر می­ رسد هنگام ایستادن یا سرفه کردن اندازه آن‌ها افزایش می­ یابد. این نوع فتق ممکن است دردناک یا حساس به لمس باشد. علائم دیگر آن به شرح زیر است:

*درد در هنگام سرفه، ورزش یا خم شدن

*احساس سوزش

*درد

*احساس سنگینی در کشاله ران

*تورم کیسه بیضه در مردان

علت­ ها و فاکتورهای مستعد کننده:

تنها یک دلیل برای این نوع فتق وجود ندارد. با این‌ حال تصور می­شود وجود نقاط و ناحیه­ های ضعیف در عضلات شکم و کشاله ران یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده، این مشکل است. فشار اضافی به این ناحیه از بدن می­ تواند درنهایت باعث ایجاد فتق شود. برخی از عوامل می­ تواند شانس این بیماری را افزایش دهد:

*وراثت

*سابقه فتق کشاله ران قبلی (تجربه از قبل)

*جنسیت مرد

*تولد زودرس

*اضافه‌وزن یا چاقی

*بارداری

*فیبروز سیستیک (اختلالی ژنتیکی است و ناشی از ژن‌های غیر نرمالی است که از والدین به فرزندان منتقل می­ شود)

*سرفه مزمن

*یبوست مزمن

اگر به فتق کشاله ران مبتلا هستید یا به آن مشکوک شده‌اید، نباید این مشکل را نادیده بگیرید، باید در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید. دلیل آن، این است که برخی از فتق­های کشاله ران نیاز به جراحی فوری و اورژانسی دارند.

درمان:

جراحی درمان اصلی و اولیه فتق کشاله ران است. عمل این فتق، بسیار معمولی و بسیار موفق است. به دنبال ترمیم فتق کشاله ران، فیزیزیوتراپی می­تواند عضلات مرکزی تنه را تقویت کند تا از بروز مجدد فتق جلوگیری کند و از طرفی شما به فعالیت طبیعی خود برگردید.