ضربه به گردن(Whiplash) چیست و راه های درمان آن

وقتی اتفاق می¬افتد که سر فرد به عقب حرکت کند و سپس بصورت ناگهانی با شدت زیادی به جلو برود.

ضربه به گردن(Whiplash)

وقتی اتفاق می ­افتد که سر فرد به عقب حرکت کند و سپس بصورت ناگهانی با شدت زیادی به جلو برود.

این آسیب بیشتر در تصادفات رانندگی دیده می ­شود. همچنین می ­توانید در اثر آسیب ورزشی یا سایر تفریحات نیز اتفاق بیفتد. در این آسیب، بافت­ های نرم (عضلات و رباط ها) گردن شما از حالت معمول خود خارج می ­شوند.

علائم شما ممکن است برای مدتی ظاهر نشود، بنابرین توجه به هرگونه تغییر فیزیکی پس از هر حادثه مهم است .

این آسیب به عنوان یک وضعیت نسبتا خفیف تصور می شود، اما می ­تواند باعث درد و ناراحتی طولانی مدت شود.

علائم معمولا ظرف 24 ساعت پس از حادثه ظاهر می­ شود، بعضی اوقات، علائم ممکن است پس از چند روز ایجاد شود و می تواند چندین هفته نیز ادامه پیدا کند.

علائم رایج عبارتند از :

*گردن درد و سفتی

*سردرد به خصوص در قسمت پایین جمجمه

*سرگیجه

*تاری دید

*خشکی مداوم

علائم کمتر شایع:

*مشکلات تمرکز و حافظه

*زنگ زدن گوش

*ناتوانی در خواب

*تحریک پذیری

*درد مزمن در گردن ،شانه و سر

و در موارد زیر فورا باید به پزشک خود مشورت کنید:

*احساس ضعف و بی­حسی در بازوها

*سر درد وحشناک در صورت حرکت دادن آن

*گسترش درد و کشیدگی درد به شانه­ ها یا بازوها

درمان گردن درد

علاوه بر دارو درمانی، فیزیوتراپی نقش اساسی در بهبودی شما دارد و ممکن است نیاز باشد سرما یا گرما درمانی در ناحیه آسیب دیده استفاده شود. همچنین تمرینات ساده­ ای برای ایجاد قدرت و انعطاف ­پذیری در گردن تجویزی می­ شود.

سعی کنید راستای درست گردن را تمرین کنید و از تکنیک­ های ریلکسیشن و آرام ­سازی استفاده کنید تا عضلات گردن شما بهبود پیدا کند.

همچنین ممکن است گردنبند طبی برای شما تجویز شود تا گردن شما ثابت بماند. این گردن بندها نباید بیش از سه ساعت پوشیده شوند. باید از آنها فقط در چند روز اول پس از آسیب ­دیدگی استفاده کرد.